Meer- en hoogbegaafdheid
Wat verstaan wij op De Zandberg onder begaafdheid?
Bij kleuters spreken we niet van begaafdheid, maar van een ontwikkelingsvoorsprong. Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong doorlopen hun ontwikkeling niet alleen sneller dan andere leerlingen, maar zij doen dit ook met grotere stappen. Vaak is deze voorsprong al vanaf de eerste ontwikkelingen in de babytijd te zien.
Begaafde leerlingen in groep drie tot en met acht hebben een voorsprong op één – of meerdere vakgebieden. Zij hebben in principe minder herhaling nodig om tot beheersing van de aangeboden lesstof te komen. Wij noemen dit een cognitieve voorsprong. Deze groep leerlingen hebben vaak een hoger werktempo en plezier in het werkaanbod. Zij hebben behoefte aan verdieping en verrijking van de aangeboden lesstof vanuit de methodes die wij op school gebruiken.
In enkele gevallen laat de begaafde leerling naast de cognitieve voorsprong ook bepaalde “zijnskenmerken” zien. Voorbeelden van deze kenmerken zijn:
- Een sterk rechtvaardigheidsgevoel hebben
- Een kritische instelling hebben
- Een sterk gevoel voor autonomie hebben
- Sensitief zijn
- Creatief kunnen denken
Wat is het aanbod voor de kleuters?
In de kleuterklas biedt onze school alle kinderen een passend aanbod binnen de uitgangspunten van Basisontwikkeling. Basisontwikkeling is erop gericht om het kind te stimuleren en uit te dagen. Het helpt het kind te ontwikkelen in zijn eigen tempo en op zijn eigen niveau. Voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong op meerdere gebieden houdt dit in dat zij in de klas kunnen worden uitgedaagd. We vinden het belangrijk dat een leerling zelfstandig kan functioneren en verantwoording heeft voor zijn handelen.
Wat is het aanbod voor groep 3 t/m 8?
De begaafde leerlingen hoeven minder te maken van het dagelijkse aanbod in de klas en kunnen hiervoor in de plaats uitdagende opdrachten binnen de methodes voor rekenen en/ of taal maken.
Door leerlingen die ook uitdaging nodig hebben op het gebied van creatief denken, het aanleren van leervaardigheden en het activeren van het hogere orde denken, wordt een dagdeel per week de Spiegelklas bezocht. Hier werken de leerlingen samen met ontwikkelingsgelijken. In de Spiegelklas leggen wij de nadruk op filosoferen en het trainen van persoonlijke eigenschappen. De volgende eigenschappen helpen we te ontwikkelen: inhibitie, planning, werkgeheugen en flexibiliteit. Hier oefenen we mee tijdens projecten die meestal gekoppeld zijn aan het thema dat in de klas behandeld wordt.
Wanneer er naast een ontwikkelingsvoorsprong of begaafdheid sprake is van specifieke problematiek (zoals o.a. faalangst, sociaal-emotionele problematiek, onderpresteren) of leerproblemen (zoals o.a. dyslexie en ADHD), bekijken onze leerkrachten in samenwerking met de teamcoördinator en de hoogbegaafdheidsspecialist welke aanpassingen noodzakelijk zijn.
Met de eisen die INOS aan MHB-onderwijs stelt streven we ernaar om elke leerling binnen de eigen schoolomgeving een passend aanbod te bieden. In geval van een zwaardere ondersteuningsvraag kan een beroep worden gedaan op het aanvullende programma Expeditie INOS.
Het programma Expeditie INOS is exclusief beschikbaar voor MHB-leerlingen met een aanvullende ondersteuningsvraag. Dit aanvullende aanbod stelt MHB-leerlingen in staat om een klassikaal, maar tegelijkertijd ook op maat gemaakt leertraject te volgen in een omgeving waar ze zich begrepen voelen en de sociale en emotionele ondersteuning krijgen die essentieel is voor hun welzijn. Het is een plek waar deze leerlingen, in aanvulling op de extra ondersteuning op school, de gespecialiseerde begeleiding en onderwijskansen krijgen die ze nodig hebben om optimaal te groeien en te leren.